Imao zanimljivu raspravu s jednim likom danas koji me sat vremena uvjeravao da sva ta paznja oko detalja i sav taj trud i posvecenost nemaju nikakvog smisla posto on sa "obicnim" pranjem uspije odrzavat auto isto koliko i ja sa svim skupim preparatima, sa svom dobrom voljom i sa svom kronicnom poremecenoscu oko detalja. onda je nadopunio sa "ili bar 90% toga".
nakon kratke ali zustre rasprave me upitao "sta je to detailing". ja sam ga probao uputit na forum a onda kad bolje razmislim, bokte pa mi na detailing forumu ni nemamo u jednoj recenici opisano "sta je to detailing uopce"?
pa cu, obzirom da sam si razvalio nogu i sad sam u polu-lezecem polozaju, malo napisat nesto o tome, u nadi da pomognem novim buducim clanovima oko shvacanja sve te filozofije naseg shvacanja ciscenja auta.
Dakle, sta je to detailing autiju?
citirat cu gospodina koji se bavi nekakvim light-detailingom vec 30ak godina nakon sta sam ga pitao sta cini razliku izmedju mog i njegovog odrzavanja autiju:
"Sinko, dok ti tekucim sapunom za sudje operes auto i smatras ga spremnim za poliranje, ja imam proces od 20-ak koraka samo za doc na ideju poliranja"Od onda imam stapice za usi na polici rezerviranoj za preparate za odrzavanje auta sta se estetike tice. Ne za sebe, vec za auto.
Svima je vjerujem lako shvatit tu filozofiju, a i samu razliku obicnog usisavanja na primjer kao ciscenje interijera i... pa, detailinga interijera. Da ne pricamo o poliranju oko kojeg se najcesce detaling poslovi vrte.
Zato bi bez pretjeranog dosadjivanja, inspiriran tekstovima sa autopia.org koji su meni uvelike pomogli par godina unazad kad sam krenuo u svijet detailinga, presao na par
pravila oko samog detailinga za nove clanove kako bi im probao olaksati sam posao:
- shvati i koristi upozorenja o vlastitoj sigurnosti i zdravlju prilikom detailinga. jako velika vecina proizvoda koje koristimo/cete koristiti su opasna po zdravlje. nemojte uzimati ta upozorenja zdravo za gotovo. "koristiti samo u dobro provjetrenim prostorijama" , "ne udisati" i sl, nisu samo gluposti koje se pisu zakona radi, vec stvarno korisni savjeti koje cesto olako shvacamo dok se i sami ne "opecemo" na njih. a onda kad si unistimo vid ili pluca i sl bude prekasno.
-priprema za detailing cini vecinu posla. zavrsni rezultat moze biti jednako dobar kao i sama priprema. nemojte preskakati obavezne korake u nadi da ce sljedeci korak to ispraviti. ako npr polirate povrsinu bez da ste je prethodno dekontaminirali raznim kiselinama ili glinom i sl, nemojte ocekivati finish kojeg dobivaju pro-detaileri dok salju aute na izlozbe. priprema cini vecinu svih koraka detailinga, a detailing sam po sebi nije rpeskakanje tih koraka.
-nikad nije dovoljno napominjati koliko je bitno strpljenje u detailingu. isto tako i u ucenju o njemu samom. neke su prepreke u detailingu puno strmije od ostalih!
-manje je bolje. UVIJEK stedite na proizvodima posto cete u 99% slucajeva na taj nacin brze i bolje doc do savrsenih rezultata. NIKAD ne zivjeti u uvjerenju da ce kolicina proizvoda biti proporcionalna s ljepotom rezultata. bilo da je rijec o ciscenju fleka sa siceva, ili poliranja, ili voskanja, kao i o ciscenju felgi ili armature interijera.... NIKAD!
-SVI proizvodi s kojima cete se susresti u svijetu detailinga osim poliranja stakla ili ciscenja povrsine kiselinama su napravljeni da se nanose na aplikatore. stagod cistili, nanesite na spuzvu/krpu/apliakator/pad i onda krenite tretirati zeljenu povrsinu. na taj cete nacin izbjeci nezgodne situacije kao npr fleke na tkanini interijera i sl. uz to, imati na umu vec spomenuto MANJE JE BOLJE pravilo.
-kad koristite neki proivzod, uvijek probajte sa manjom kolicinom. nemojte nagadjati i biti preuvjereni u svoje iskustvo i misliti "ma da, ovo ce tesko ic, bolje da stavim vise kiseline" npr. NE! strpljenje, pokusaj, test i onda posao. previse je faktora koji utjecu na sposobnost ciscenja necega za bilo koji proivzod, cak i ne racunajuci najbitniji faktor u tome tj ljudska ruka. ako ste "istu takvu" crticu na onom golfu polirali sa fc+ pastom, na ovoj hondi npr ce mozda bit dovoljno krenuti sa superfinom za eliminirati isti defekt.
-uvijek birajte manje agresivan proizvod. radje probajte i fulajte nego da krenete s preagresivnim ili preabrazivnim sredstvom pa nepovratno zaribate stvar.
-pomognite si s uredjajima, alatom i pomagalima koji su za to napravljeni. ako na polici imate kist za ciscenje spuzvi za poliranje, KORISTITE GA, nemojte bit lijeni ic po njega do ladice u ormaru pa cistiti spuzvz prstom!
-dijagnoza>pogadjanja. radje provedite sat vremena da utvrdite sta je to proliveno na staklo i cime cete to oprati nego da pogadjate i onda u 5min probate napravit posao. strpljenje, test, pa posao kako treba.
-ukoliko se sretnete s nekim jakim agresivnim sredstvom ko npr kiseline za ciscenje felgi, potrosite koju minutu na citanje specifikacije tog proizvoda. kad u teoriji naucite kako i sta s njime, onda tek predjite na praksu. desilo mi se da sam na kromiranu felgu krenuo sa takvom jednom kiselinom bez da sam procitao upute jer sam prepametan za tako nesto pa sam skoro covjeku unistio felgu. a na pozadini proizvoda, necete vjerovati: ne koristiti na kromiranim felgama i slitinama koje sadrzavaju magnezij.
-niko osim chuck norrisa se nije rodio pametan. nije sramota pitati. budimo zahvalni ljudima koji su dosli na ideju stvaranja ovog foruma i pitajmo radje nego da zeznemo stvar ako nismo u nesto sigurni. ZA BILO STA! ako niste sigurni sta bi se moglo desit npr da probate s nekom odredjenom pastom za metal polirati staklo, onda pitajte prije nego unistite staklo, koje hvala bogu, i nije bas jeftino na danasnjim autima.
-prilagodite se proizvodima. ako postoji proizvod koji se ne uklapa u vase mogucnosti koje vam radna okolina pruza, radje koristite onaj koji to moze nego da forsirate s nekim fensi imenima proizvoda zato sta si neki pro detailer to moze priustiti.
-ucite kako prepoznati povrsinu, educirajte se u shvacanju autoindustrije i uvijek znajte kako pristupiti nekom materijalu. npr, poliranje metalne haube s renaulta nije isto kao poliranje karbonskog krila s lamborghinija. stoga prije nego krenete u posao, znajte nacemu cete raditi, znajte bar neke cake oko tog auta.
-pratite upozorenja na proizvodima. ako na njemu pise "ne koristiti na sintetici" onda nemojte. uvijek znajte koju povrsinu obradjujete, koji defekt pokusavate rijesiti i izaberite najidealniji proizvod za to napraviti kako treba iz prve.
-koristite forum, citajte i gledajte tudje radove. cesto si na taj nacin odgovorite na pitanja na koja niste ni znali da imate. neko odradi posao, lijepo napise sta je koristio i kako, pa vidite jedan korak u kojega ste sumnjali i evo vam odmah odgovora koji ce vam pomoc u daljnjem detailingu.
Uvijek je dobro znati kako neki proizvod funkcionira. ako na nekoj pasti pise da je SMAT tehnologija u pitanju, informirajte se sta je to ako ne znate. takve stvari vas mogu kostati tesko ulozenog truda na kraju. znajte kako neki proizvod funkcionira, cemu tocno sluzi i koje su mu karakteristike, time cete si uvelike olaksati posao, koji ce na kraju uistinu ispasti bolji. Ako vam neko kaze da prvo ide ova pasta pa ona pasta, informirajte se zsto je tako. Detailing na neki nacin jesu nase ruke, al i mozak. Iza tih preparata stoji ponekad jako teska kemija koju bi bilo dobro shvatiti bar donekle i onda ce sve bit lakse. Drzite korak s novim proizvodima, nadjite sebi najdraze proizvode i sve ce ic kako treba. To moze bit mukotrpno: ako neko obozava kombinaciju meguiarsa 205 na 3m-ovom zelenom padu pa voli finisirati povrsinu uz plavi pad sa menzernom, onda to ne znaci da ce vama uspijeti, niti da ce vam se svidjati kombinacija. Ako imate priliku, probajte neki novi proizvod, mozda je TO ono sta ste cekali godinama. Ako nije, bez brige, prije ili kasnije cete nac svoju idealnu kombinaciju.
Kako to obicno biva na internetu, ako se sretnete s nekim problemom, pitajte na forumu, vrlo vjerovatno je neko vec imao taj problem i moze vas uputiti u rjesavanje istoga. Ne postoji glupo pitanje, zato bez srama pitajte sta zelite saznati i ubrzo cete doc do rjesenja.
Fokusiranje na metode i tehniku jednog pro detailera ce vas sigurno limitirati u postizanju rezultata koje zelite. Ako vam je idol detailinga npr Barry Theal ili Paul Dalton, nemojte ih kopirati. Tehnika i metode rada cine 90% detailinga, dok ostalih 10% spada na proizvode. A tehniku mozete razviti samo od sebe. Ubirite njihove savjete, dakako, al nemojte pokusat radit tocno isto kao i oni ako vidite da ne ide. razvijte svoju tehniku rada i ako uspijeva, ne odvajajte se od nje. ako ne uspijeva, ucite dalje i rezultati ce jako jako brzo doc.
Detailing ima jako puno informacija koje valja znati al sve se one lako nauce usput. Nemojte sjest i citat o tome vec testirajte. ako zelite nauciti polirati do savrsenstva bez greske, idite na autootpad i dajte nekome 30ak kn za jednu haubu u relativno dobrom stanju. onda se izivljavajte na njoj. probajte razne tehnike, razne kombinacije padova i pasti, namjerno sprzite jedan stari pad na velikoj brzini tako da vidite sta je potrebno za nanest stetu i naucite kako se ponasat, sta izbjegavati itd.
Ako i stignete do svrsenih rezultata, nemojte se umisliti. i najveci profesionalci koji su u detailingu godinama i time nose kruh obitelji vrlo radu posjecuju seminare sa vidom ucenja noviteta, kako bi poboljsali svoju tehniku i upoznali se sa rastucim trzistem detailing proizvoda.
Detailer mora znati prepoznati ostecenja i defekte u najkracem mogucem roku. naravno, inspekcija i dijagnoza, ne nagadjanje. znajte sta su ta ostecenja, kako nastaju i kako ih eliminirati te kako ih ukloniti. neke od najcescih s kojima cete se sretati:
-swirlovi
-rids ilitiga crte
-micro marring
-oksidacija
-steta nastala od pticjih "pozdrava" s nebesa
-water etching nastali mineralnim depozitima vode i kise
-industrijska kontaminacija
-balblabla... ima ih ko u prici, a na vama je da naucite kako ih se tretira, kako ih ubuduce izbjec i za neke, kako i koliko takvo sto naplatiti.
dakako moramo uz sve ovo spomenuti i neke neizbjezne a opcepoznate detalje i cake u ovom svijetu. neke od njih cete na zalost nauciti i zapamtiti po losem iskustvu, zato si radje procitajte i preispitajte ih prije nego krenete u posao:
-skidajte narukvice, satove, prstenje, pazite na obucu i odjecu s ostrim rubovima, pojasevima i sl
-budite sigurni u svoju pripremu, ocistite povrsinu prije tretiranja
-provjerite radnu temperaturu proizvoda
-koristite traku za izolirati rubove prilikom poliranja i za dijelove koje ne zelite da dodju u dodir s proizvodom
-investirajte u opremu, rasvjetu, polirku, cetke, kistove...sve sitnice koje puno znace na kraju
-kod poliranja se pobrinite i za priming padova, trosit cete manje paste i manje cete prasiti uokolo po ostatku auta
-napravite test na jednom dijelu auta prije neego krenete cijelog tretirati, bilo to interijer, karoserija, motor... koji god dio
-nemojte koristiti previse paste: napravite X sa pastom na spuzvi ili krug po vanjskom dijelu iste
-nakon testiranja pate na jednom dijelu, nanosite ju dalje na spuzvu u kapima, nije potrebno jednom mokru spuzvu opet natopiti pastom
-limitirajte poliranje na manje povrsine. pol metra sa pol metra kao maksimum, nemojte npr cijeli krov radit, pa cijelu haubu i sl
-nek vam svaki sljedeci prijelaz predje 50% povrsinom preko prethodnog prijelaza kako bi sigurno prosli SVE
-kao pocetnik, koristite radje male brzine vrtnje stroja i nemojte micati polirku brze od nekih 5cm u sekundi. sporije je sigurnije.
-spuzve, rukavice za pranje i sl rade za sebe. nemojte forsirati i stiskati prejako. spuzva za poliranje npr nek se stisne za max 50% volumena kad pritiscete polirku
ovakvih caka cete srest na milijun, ali s vremenom cete bit sve vise na "ti" s njima, uc ce vam pod kozu i tad cete nesvjesno paziti na njih. cak i onda je dobro preispitat svoj posao prije nego ga napravite i odna ce sigurno sve bit kako treba.
s vremenom cete primjetiti da se ovaj tekst moze protegnuti i kroz par stranica, ako ne, mogla bi se napisati i podeblja knjiga o detailingu. ja vam kazem da je u biti sve to knjiga koju sami sebi pisete dok radite. praksom do savrsenstva, ne postoji drugi nacin.
na kraju, kad vidite kako ste uglancali svoj auto ili kad vidite osmjeh vlasnika auta kojemu ste radili detailing, isplatit ce vam se svi oni satovi i dani mucenja i prakse koje ste imali za doc do savrsenih rezultata.
detailing:
akcija ekstremno preciznog ciscenja i odrzavanja vozila s posebnim naglaskom na posvecenost najsitnijim detaljima u vidu vlastitog zadovoljstva ili pripreme vozila za natjecanja, izlozbe, fotosessione i sl. a sad, sretno