4. POLIRANJEstigli na main event...
- brusenje
u slucaju tzv narancine kore, dakle struktura laka koja je nesto ko standard u GM-u i kod BMW-a, autu je potrebno brusenje. naravno, samo u slucaju ako je prethodno dogovoreno s vlasnikom. nekima to uopce ne smeta, al neki vole da lak izgleda gladak i ravan ko ogledalo.
brusenjem se takodjer skidaju sva dublja ostecenja ko npr ogrebotine od kljuceva! ali onda nije potrebno brusiti cijeli auto, vec samo mjesto kojeg popravljamo.
al drzimo se price da treba cijeli auto kako bi bilo jednostavnije.
ideja je da se skinu svi "brijegovi" laka i dobije se sta ravnija povrsina. takva povrsina ce jos vise svjetlosti upijati pa je time odmah sjajnija, ravnije odbija svjetlost pa je time ravnija a sve to znaci na kraju... pa.... ljepse.
brusenje ide UVIJEK uz lubrikant.
ja par sati pustim vodobrusni papir da se natopi u kanti s vodom i APC-om kako bi papir lakse klizio.
preporucam kvalitetniji papir za to predvidjen jer tu ako se radi s nekim bezveznim se zna napravit jako los posao na kraju.
papir odrezemo na manje dijelove, uzmemo tzv kocku za brusenje, omotamo ga oko nje i krenemo.
s time da ga se reze ravno, skalpelom.
nikad ga se ne trga na ruke:
takav otrgnuti rub moze napraviti koju preduboku crticu a obicno ju je tesko vidjeti do samog kraja a onda treba sve ponoviti. a svaki put skidamo dobar sloj laka.... dakle, nije dobro.
brusi se dok se ne livelira povrsina. ti "brijegovi" se jos vise vide kad tek pocnemo skidati povrsinu laka:
takvu povrsinu brusimo sve dok lak ne postane potpuno ravan, dakle dok se ne vide ti brijegovi, ili dok crta od kljuca ne nestane. na mokroj povrsini se ne vidi skoro nis, zato je dobro to svaki put obrisati i pregledati iz razlicitih kuteva. jednom kad smo sve matirali s papirom granulacije p1500 (ne bi preporucio pocetnicima da uzmu ista grublje), ponovimo identican postupak s p2000 pa 4000, dobro osusimo povrsinu i onda mozemo na poliranje.
- prethodno brusena povrsina moze imati jos prasine od brusenja, tj sasusene mrvice laka. to je dobro prebrisati. ja obicno uzmem izopropilni alkohol (IPA) razrjedjen 2:1 s destiliranom vodom. natopim krpu od mikrofibre i lagano obrisem, jednostavno. to obicno ishlapi u roku odmah tako da nema brige za susenje.
- gruba pasta! tzv compounding. compound paste koje se najcesce koriste s foruma s megs 105, 3m fc+ i mirka c25. vi birajte kojugod, al za ove vam svaki forumas moze garantirati svojim radovima. a radovi clanova na ovom forumu nisu sale. vidite i sami po galeriji sta se desava.
ja uzmem obicno 3m fc+ na zelenoj 3m spuzvi ili megs 105 na megsovoj vuni.
al recimo da cemo radit s 3m-om danas na makiti 9227c. najcesce se ona pojavljuje u svijetu poliranja. to je rotaciona polirka koja je izuzetno snazna i izdrzljiva, al mana joj je sta je teska. al zato postoje tehnike kojima se i taj njen minus kompenzira... donekle.
backing plate je ploca koja dodje usarafljena na polirku a ima svrhu drzanja spuzve/vune na mjestu dok radimo njome.
na taj backing plate centriramo spuzvu ali pazimo da bude tocno u sredini jer ne zelimo da nam se vrti negdje vise negdje manje. prvo zato sta cemo tako ostetiti lak. drugo zato sta ce nam polirka raditi jako nemirno i skakutati a to nije dobro ni za auto ni za nase ruke.
spuzvu treba pripremiti. to se napravi tako da se na nju spricne malo lubrikanta. moj odabir je tu pao na izuzetno svestran meguiars ultimate quick detailer (UQD).
jedan spric i to je to (makar je na slici zuta spuzva, al nemojmo brkati, sad smo na zelenoj, tj gruboj.)
na spuzvu onda kapnemo 3-4 kapi paste i naslonimo jos uvijek zagasenu polirku na povrsinu.
provjerimo brzinu i namjestimo na najmanje, tj na 1 obicno. to je negdje oko 600 okretaja na skoro svim polirkama.
kabel od polirke prebacimo preko ramena i pocnemo raditi nesto sta je tesko opisati bez da se oznaci slikama. ili jos bolje videom.
zato cu se pozvati na jedan pametno slozen video koji objasnjava skoro sve aspekte samog poliranja. rijec je o jednoj meguiarsovoj prezentaciji, pogledajte si video do kraja jer je jako jako lijepo objasnjena tehnika i potrebna kolicina i vrijeme...ma sve.
a puno je prakticnije odgledati to nego da si neko zamislja polirku kako radi jer se moze zbuniti:
Meguiar's Detailing Tips - Part 1Meguiar's Detailing Tips - Part 2Meguiar's Detailing Tips - Part 3u prvom dijelu samo objasnjava osnove, u drugom brusnje i compounding, u trecem poliranje.
znaci par kapi paste razmazemo po povrsini na najmanjoj brzini kako nam ju centrifugalna sila ne bi razbacala sve uokolo. sve to na povrsini od max 50x50cm. onda dignemo okretaje na oko 1200 i krenemo u prolaze s lijeva na desno i od gore na dole. svaki prijelaz ide 50% preko prethodnog. pritisak tu nije potreban jer prakticki samo pripremamo pastu za rad. onda dignemo okretaje na oko 1600 i nastavimo istim radom samo uz mrvu jaci pritisak. skoro dovoljan pritisak da se razbije sirovo kokosje jaje. nakon 1-2 takva prijelaza smanjimo okretaje na oko 800 i bez ikakvog pritiska napravimo jos 1-2 prijelaza. u slucaju da se pasta u medjuvremenu pocela susiti (neke paste kao 3m npr su jako osjetljive na vremenske uvjete. a posto na temperaturu obicno ne mozemo utjecati, onda naspricamo malo UQD-a na povrsinu kako se pasta ne bi susila).
uzmemo mekanu MF krpu, !!!cistu!!! i preklopimo je tako da njeni rubovi ne diraju povrsinu. onda prebrisemo ostatke paste i procijenimo ako je skinula sve potrbno ili zahtijeva jos jedan prijelaz.
ovaj korak nece pustiti savrsenu povrsinu. ona ce bit mrvu mutna, a u vecini slucaja, zbog slabe tehnike rada ce lak bit pun holograma:
to je zbog toga sta se spuzva nije ravno drzala na laku.
zasto to odmah nisam spomenuo kao tip na videu?
zato sta cete SIGURNO napraviti tu gresku ma koliko pazili. necete moc kontrolirati polirku i njen moment na nacin da cete spuzvu drzati apsolutno ravno na laku.
nista zato. jos jedan prijelaz i to cete rijesiti. samo imajte na umu da skidate odredjenu kolicinu laka, nemojte pretjerivati s tim ispravcima.
povrsina nakon compoundinga izgleda ovako:
a mi je moramo ispolirati kako bi izgledala ovako:
- poliranje. proces je isti, jedino je bitno da znate da je sad potrebno manje pritiska, manje okretaja i manje paste. kod zutog sistema 3m-a je tu rijec od pritiska malo manjeg od prije, okretaji od 800-1300max, a paznje jos puno puno vise!
sta blize kraju to delikatniji proces... sad je vec svaka caka bitna...
kod zute 3m je obicno problem sta se isto sasusi malo prebrzo za nase podneblje. ja tu na 4 kapi zute stavim kap plave, tj najfinije. to obicno produzi tzv "open time", tj dulje se moze raditi njom prije nego se sasusi.
- jeweling. nafinija pasta i najfinija spuzva. smijesno mali okretaji, tu se vec pali muzikica lagano jer na tim okretajima polirka nije ni nesto glasna. al paznja je tu na maksimumu. 3 kapi 3m plave na cijelu primanu spuzvu i to je dosta za metar sa metar povrsine ako se radi polako i kako treba. ova pasta se ne susi i ne zahtijeva uopce pritisak. dapace, bilo bi dobro i malo podizati polirku kako bi pritisak bio sta manji. buffing ide s najfinijim MF krpama.
dakle:
- compounding: gruba pasta i vuna ili gruba pasta i gruba spuzva. uklanjaju se tragovi brusenja, duboki swirlovi i crte
- poliranje: srednja pasta, srednja spuzva, skidaju se hologrami i swirlovi od compoundinga i dize se sjaj
- jeweling: krajnje usminkavanje. najfinije, dizanje sjaja do kraja, ne moze se ukloniti skoro nikakva crtica.
5. Voskanjesad kad smo ispolirali auto i doveli ga u stanje di lak nema defekata i imperfekcija, moramo ga zastititi kako bi tak otrajao sta dulje.
voskova i sealera ima napretek... stvar je jako jako sirokog izbora. al u principu je ista stvar kod svih:
aplikatorom razmazi po autu, obrisi kad je suh s finom krpom od mikrofibre.
da bi se vosak sta bolje "zalijepio" na povrsinu, nju treba odmastiti od silikona i ulja iz pasti kojima smo tek polirali auto.
za to je najbolje snow foam-ati auto i pustiti da sampon sva ulja poskida bez trljanja.
dobro dobro dobro osusiti povrsinu od svake najmanje kapi i onda je najsigurnije jos prebrisati sve s IPA razrijedjenim s vodom.
vosak ima za cilj zastitu od SVEGA. al ne moze napraviti cuda protiv fizike. dakle ako se ide prljavom spuzvom prat s carlijem.... frula. sve radjeno za nis.
najcesce se vosak kuzi na autu zbog toga sta odbija vodu pa to bude ovako npr:
onda valja za kraj zastititi gume i felge s nasim najdrazim proizvodima, gumice i plastike i motor ako smo ga prethodno oprali i auto je prakticki gotov.
u startu je potrebno izuzetno puno vremena i nije nimalo lako. koja upala ili bol u kicmi je normalna pojava. al zato sljedece pranje nece bit potrebno za 3 dana nego za mjesec dana, nece trajat 30min nego niti 10 a lakoca kojom ce se ga oprat...uh...
naravno da cemo puknut jedan disclaimer:
- procitajte si ostale stickye po forumu
- pogledajte galeriju
- sami otkrijte svoju omiljenu paletu proizvoda
- niko s foruma vam nije kriv ako ste napravili nesto krivo jer za ovo treba paznje i iskustva. a strpljenja u neizmjernim kolicinama.
- nemojte racunati da ako ste ovo procitale zante nesto. ne. ovo su samo povrsne upute koje bi vam trebale pomoci uputiti vas u sam start. al ovo je 5%. ostalih 95% je mijesanac vasih ruku, vaseg strpljenja, ocekivanja i zdravog razuma. forum ima limit broja slova u postovima a sazeti sve da bi stalo ovdije je nemoguce.
za svaki od ovih koraka, cak za obicno brisanje se moze napisati vodic od po 2 stranice. da ne pricamo za poliranje.
zato imajte na umu da je ovo jako dugo pa se ne moze sve napisati na papir, al isto tako drzite to na umu kad pocnete luditi tokom poliranja jer, ne...nije lako. al svaki sljedeci put je sve laksi.